Alweer februari - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu Alweer februari - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu

Alweer februari

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

04 Februari 2015 | Canada, Steinbach

Hallo iedereen daar,

Hopelijk rijden de treinen bij jullie weer een normale dienstregeling, na die enorme sneeuwval in Nederland. Dat zouden ze namelijk hier denken in Canada, dat er zoveel sneeuw was gevallen dat de treinen niet meer volgens hun normale rooster kunnen rijden. Het laat me dingen hier in een ander perspectief zien. Ze zijn hier misschien ook wel gewend aan extreme omstandigheden, maar dan nog. Op dit moment is het niet heel koud (rond de -20), morgen is het weer anders. Dan ligt de temperatuur rond de -21, maar door een zeer koude wind wordt de gevoelstemperatuur -41. Heerlijk, net een vrieskist! Het lijkt dan net of je neusharen bevriezen als je 1 minuut buiten bent.

Vorige keer was ik in Edmonton toen ik het laatste reisverslag heb geschreven. In Edmonton heb ik gepresenteerd op de Universiteit, wat overigens goed ging. Ook heb ik daar geluncht in The Faculty Club van de University of Alberta, echt chique. In Edmonton ben ik twee dagen gebleven, waarna we op dinsdag naar Banff zijn gereden. Dit duurde ongeveer vier uur, en bracht ons langs mooie plekjes. Banff ligt namelijk midden in de bergen, waardoor alles een sprookjesachtig uiterlijk heeft. In Banff was ik voor de Banff Pork Seminar, een drie dagen durende seminar over varkens, varkens en nog meer varkens. Tijdens deze Seminar heb ik veel geleerd. De dag begon met een gezamenlijke sessie waarbij alle deelnemers (600!) naar twee presentaties luisterden. Daarna had je een ochtendsessie over een specifiek onderwerp (voortplanting, antibioticagebruik in de varkenshouderij). Na deze sessie kon je van een groot lunchbuffet kiezen wat je wilde. Echt heerlijk en erg uitnodigend om veel te eten. In de middag had je dan weer een andere sessie (voeding, Canadian Code of Practice), waarna de dag afgesloten werd met een borrel. Tijdens deze dagen heb ik mijn ‘netwerk’ goed kunnen uitbreiden en heb ik veel nieuwe mensen ontmoet. Ook gezellig gedineerd met mensen van het bedrijf. Helaas geen tijd om Banff verder te bezoeken, maar dat ga ik zeker doen als mijn vakantie hier in Canada aanbreekt. Op deze seminars waren ook veel Hutterites. Helaas heb ik nog geen dorp van hun bezocht, maar dat komt nog in maart waarschijnlijk. Je kan ze herkennen aan de baarden, hoeden en bretels. En ik wist dus niet dat getrouwde mannen daar dus altijd hun baard moeten laten staan. Gelukkig is dat in onze cultuur niet zo! Kriebelbaardjes, bah!

Op vrijdag ben ik weer teruggevlogen naar Winnipeg, waarna ik met mijn eigen auto nog naar La Broquerie moest rijden. Dit is vanaf het kantoor van Topigs, want daar stond mijn auto geparkeerd, toch nog zeker een uur rijden. Thuis snel mijn spullen neergezet en door naar mijn Hottub-feestje met Mona, Gilbert, Albert, Pam, Denis en Rita. We hebben eerst zelf pizza gemaakt en opgegeten, en rond een uur of negen de hottub in gegaan. Deze hottub stond onder de sterrenhemel, en we hadden geluk dat het maar een beetje vroor. Omdat het soms erg warm was, hebben we het afgewisseld met een sneeuwballen gevecht om daarna weer snel de hottub in te gaan. Aangezien iedereen erg rozig was door de warmte, was het voor ‘mijn’ doen een vroege tijd om naar huis te gaan. Al ben ik wel als laatste weggegaan ;).

Op dinsdag ga ik naar de Universiteit, waar ik soms een afspraak heb met een supervisor hier. Elke dinsdag is er ook een seminar-bijeenkomst. Vorige week was het een presentatie over vaardigheden omtrent literatuur zoeken en ordenen. Vandaag was het een wetenschappelijke presentatie van Samuel, een PhD student, die ook mijn ‘kamergenoot’ is. Op de Universiteit heb ik namelijk mijn eigen bureau, deze staat in een kamer met vier andere mensen. Hier werk ik ook nog aan mijn literatuurstudie voor mijn scriptie. Ben nu op 14 pagina’s en ik wil aan de 20 pagina’s komen. Ik ben er bijna dus!

Op zaterdag 24 januari (nog een keer gefeliciteerd mams!) was er hockeydag in La Broquerie, bij de Habs. Dit is de lokale ijshockeyclub waar de twee zonen van Denis en Rita spelen. In de middag hebben we twee jeugdwedstrijden gekeken en in de avond was de wedstrijd van de mannen. Helaas hebben ze met 2-3 verloren, maar het was desondanks toch een leuke en spannende wedstrijd.
Nog meer ‘live’ hockey heb ik afgelopen zaterdag gezien. Mijn tweede wedstrijd van de Winnipeg Jets (tegen de Dallas Stars). Aangezien het heel lastig is om kaartjes te krijgen is iedereen jaloers dat ik nog een keer ga. Er zijn sommige Canadezen dus nog nooit geweest, al zouden ze wel graag willen. Denis en Rita hebben halve seizoenskaarten, wat betekent dat ze elke tweede thuiswedstrijd kunnen gaan. We hebben bij deze wedstrijd weer boter popcorn gegeten, heerlijk ongezond. Het wordt in een hockeyhelm geserveerd, die je onbeperkt kan laten bijvullen (je betaalt eenmalig 10 dollar). Deze helm heb ik bewaard voor de sneeuwman die ik nog moet gaan maken. Helaas is de sneeuw niet goed om een sneeuwman te maken, en een nieuwe sneeuwval laat nog op zich wachten. Laat ik over het resultaat van de wedstrijd maar niet schrijven (2-5), want ze hebben al weer verloren. Als we ze op televisie kijken, dan winnen ze wel.. Hebben geloof ik net pech als we gaan. Daarna nog op bezoek geweest bij de broer van Denis, Roger, die in Winnipeg woont. Het was weer een gezellige avond :).

Zo nou zijn jullie weer een beetje op de hoogte.

Tot de volgende keer,
Sascha

  • 04 Februari 2015 - 11:28

    Sandra Julsing:

    Haha nou ze rijden weer hoor. Wat zullen ze daar lachen als jij ze verteld dat het om 1-5cm sneeuw gaat.
    Het is zelfs zo geweest er werd sneeuw verwacht in de nacht en de middag ervoor werd er al gezegd de treinen rijden niet of minder. Het blijft een drama met die spoorwegen. Ben toch wel heel blij met mijn auto. Alhoewel dat krabben 's ochtend ook niet echt leuk is, maar goed ijsdeken op de voorruit en de achterruitverwarming aan dat scheelt 2 ramen krabben. Gevoelstemperatuur -41 (brrrrr) moet er niet aan denken. Vindt 3 gr al niet lekker. (maar dat ligt aan mij hoor ben geen winter mens, geef mij maar 30 gr)
    Heerlijk he zo'n hottub, is lekker ontspannend. Maar inderdaad het nadeel is dat je heel slaperig wordt.
    Nou dat was het weer, suc6 met je scriptie en tot mails.
    Liefs Sandra.

  • 05 Februari 2015 - 00:38

    Corine:

    Ha Sascha,

    De buitentemperatuur is hier nu ca -1 en ik heb zojuist de verwarming een graadje hoger gezet. Hij stond op 21 graden maar ik vond het niet zo behagelijk. En dan lees ik dat bij jou morgen de gevoelstemperatuur -41 wordt......ik denk dat ik dan met een dikke jas, muts, sjaal en Uggs aan op de bank zou zitten!

    Leuk, jouw enthousiasme voor ijshockey. En? Wordt dit straks jouw nieuwe sport? Of blijft het toch gewoon korfbal?

    Je bent goed op dreef om met zo'n vol programma ook al zo ver met je scriptie te zijn! Knap hoor!
    En je wordt toch echt een ervaren reiziger hè, met van die binnenlandse vluchten.

    Hier gaat alles z'n gangetje maar gisteren begon de dag niet fijn!
    Ik las gisteren het nieuwsbericht dat Arie Ribbens stopt met zingen! Nog niet bekend of een verzamel CD van al zijn grootste hits wordt uitgegeven. Ik hoop het

  • 05 Februari 2015 - 00:48

    Corine:

    Heb ik veel meer getypt dan in mijn vorige berichtje staat weergegeven, dus hier het vervolg:

    Na het trieste bericht van gisteren was er vandaag gelukkig beter nieuws: Dora 442 heeft het Nederlands record melkgeven te pakken! De 15 jarige koe heeft al 191.612 liter melk gegeven en als ze zo doorgaat staat de teller in 2016 op 200.000 liter.
    Je ziet dat hier in Nederland ook genoeg gebeurt...

  • 05 Februari 2015 - 00:48

    Corine:

    Heb ik veel meer getypt dan in mijn vorige berichtje staat weergegeven, dus hier het vervolg:

    Na het trieste bericht van gisteren was er vandaag gelukkig beter nieuws: Dora 442 heeft het Nederlands record melkgeven te pakken! De 15 jarige koe heeft al 191.612 liter melk gegeven en als ze zo doorgaat staat de teller in 2016 op 200.000 liter.
    Je ziet dat hier in Nederland ook genoeg gebeurt...

  • 05 Februari 2015 - 00:53

    Corine:

    Ik weet niet wat ik fout doe, maar ook nu weer is een deel van mijn tekst weggevallen.
    Dus bij deze de afronding;
    Hartstikke leuk iedere keer om te lezen over jouw ervaringen in Canada. Ik heb echt bewondering voor wat je allemaal onderneemt en hoe je het aanpakt.

    Tot de volgende blog, ik kijk er naar uit!

    Liefs, Corine

  • 09 Februari 2015 - 19:57

    Carel Van Der Meij:

    Beste Sascha,
    Je ziet er nog vrolijk uit op de foto's, ondanks de kou. Maar de kou zal daar wel anders aanvoelen dan hier. Is daar ook veel wind? De bergen zien er fantastisch uit, maar ook erg onherbergzaam, zal ik maar zeggen. Dat komt misschien omdat Gerie gisteren naar een documentaire over bergbeklimmers zat te kijken. Die gasten konden het maar nauwelijks navertellen. Gelukkig houd jij je daar vooral bezig met varkens, literatuur, ijshockey en hottubs. En eten, zo te lezen. Al kan ik op de foto's niet zien dat je aangekomen bent. Maar dat moet toch haast wel als ik lees wat je allemaal eet. Of schrijf je er alleen over en eet je het niet zelf? Wat betreft de treinen moet ik de spoorwegen hier toch een beetje verdedigen. Ik neem aan dat er in Canada vooral dieseltreinen rijden. Dat kart wel door als er sneeuw ligt. Maar in Nederland hebben we een spoorwegnet met bijna alleen maar elektrische bovenleidingen. En daar zit de moeilijkheid bij sneeuw en ijzel, als ik het goed begrepen heb. Die bovenleidingen geven dan problemen, en dan is een beetje ijzel en sneeuw al genoeg om de boel te ontregelen. Dus ga in Canada nou niet rondvertellen dat we hier in Nederland alleen maar sukkels bij het openbaar vervoer hebben. Meestal loopt het prima. En dieseltreinen zijn heel smerig. Verder word ik heel nieuwsgierig naar die dorpen met doopsgezinde gemeenschappen (Hutterites). Als je er wat meer over te weten komt hoor ik het graag.
    Hartelijke groet, Carel van der Meij

  • 13 Februari 2015 - 23:44

    Bernadette Julsing:

    Hoi Sascha,
    Fijn om steeds te lezen met hoeveel enthousiasme je van alles onderneemt, en het voor ons zo duidelijk op schrijft.
    Wat moeten deze maanden bijzonder voor je zijn.
    De enorme kou lijkt mij vreselijk, als je het over een gevoelstemperatuur hebt van -41 kan ik de kou bijna voelen kun je daar aan wennen vraag ik mij af?
    Ook bijzonder vind ik dat de sneeuw (en daar is geen gebrek aan) niet goed genoeg is voor een sneeuwpop
    Hier hebben wij afgelopen week veel grijze dagen gehad, maar vandaag scheen er een heerlijk zonnetje en was mijn winterjas te warm, mag van mij snel lente worden.
    Wens je weer veel succes met alles wat je doet.
    liefs Bernadette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 2759

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 22 April 2015

Canada!

Landen bezocht: