Maart roert zijn staart - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu Maart roert zijn staart - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu

Maart roert zijn staart

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

08 Maart 2015 | Canada, Steinbach

Zo, het begint hier inmiddels al lekker op te warmen. Mag ook wel, aangezien het natuurlijk al maart is. De vorige blog dateert al weer van een tijd geleden, dus tijd voor een update dacht ik.

We zijn helaas niet naar Festival du Voyageur geweest, omdat Denis moe was en Rita ziek. Helaas!

Ik heb ook een dagje meegelopen met iedereen op de boerderij, om te zien wat hun werkzaamheden waren. Daar heb ik ook zelf een zeug geïnsemineerd, dus ook leuk om een keer gedaan te hebben. In juni verwacht ze haar biggen. Ook heb ik geholpen pasgeboren biggen te wegen en ze te voorzien van een oormerk. Eerder had ik al geholpen bij de spermacollectie en de analyse in het lab. Al met al, leuk om een keer gedaan te hebben.

Ook heeft Stephanie (schoondochter Rita en Denis) mijn haar geknipt. Als verrassing heeft zijn mijn haar gekruld en gevlecht. Ik moest even wennen, aangezien ik nog nooit mijn haar zo had gehad. Maar ik vond het erg leuk dat ze dat gedaan heeft, en dat voor maar 20 dollar.

Op de zaterdagen ben ik natuurlijk trouw soep gaan eten. Vooral de aardappelsoep was erg lekker.

Ook twee keer een afspraak gehad op de Universiteit en weer naar presentaties geweest. Laurie, mijn begeleidster, is elke keer zo aardig. Een enorm hartelijke vrouw. Ze is erg tevreden over wat ik doe en hoe ik het doe. Leuk om te horen natuurlijk.

Afgelopen maandag ben ik na de boerderij met Adela (werkt op de boerderij) wat gaan drinken bij Tim Hortons. Dé koffieketen van Canada. Aangezien ik geen koffie drink, heb ik daar een kopje thee gedronken. Het was erg leuk om eventjes gezellig te kletsen. Ik heb zelfs nog een gratis koffie gewonnen. Je kan namelijk bovenkant van beker omflappen, en dan weet je of je wat gewonnen hebt. Je kan ook auto’s winnen of geld. Maar beter iets dan niets natuurlijk.

In de avond zijn we weer in de hottub gegaan. Was heeeeeerlijk warm. Wel een koude wind, waardoor ik de volgende dag verkouden wakker werd. Maar het was het meer dan waard.

Afgelopen donderdag heb ik weer granola gemaakt met Rita en Pam. Inmiddels is deze granola al een aantal keer in mijn vanille yoghurt met stukjes banaan verdwenen. Een lekker ontbijt kan ik je vertellen, en ook erg vullend.

Ik heb ook mijn auto gewassen, en ik kwam erachter dat het eigenlijk wel een mooie kleur rood was. Helaas is de auto al weer aardig vies.. Maar als je nooit een beslissing maakt om de auto te wassen, dan komt het er nooit van.

Ook heb ik een bezoek gebracht aan een Hutterite Colony, de Rock Lake Colony. Deze ligt ongeveer een uur van Winnipeg. Deze dag was een dag vol nieuwe, unieke ervaringen. Het leven in de Colony is zo anders dan het leven dat wij leiden. Natuurlijk hebben deze mensen altijd een onderdak en elke dag voedsel, maar het ontbreken van je eigen vrijheid lijkt me toch wel erg moeilijk. Als je in de Colony bent opgegroeid ben je natuurlijk niet anders gewend, maar voor een buitenstaander is het een totaal andere wereld. We hebben hun hele terrein gezien: varkensstallen, kippen voor de eieren, kalkoenen, loodgieter, timmerman etc. Elke dag eten ze met elkaar, mannen en vrouwen gescheiden aan de tafels. Het gebed wordt voor en na het eten uitgesproken. Kinderen zitten gescheiden in een aparte ruimte, waar ze ook al met jongens/meisjes gescheiden zitten. Vrouwen hebben voor een week keukendienst, dan moet je elke maaltijd van de dag koken. Daarna ben je dan acht weken ‘vrij’. Niet echt vrij, want je moet ook helpen schoonmaken, wassen en in de tuin werken. Naomi, de vrouw van Andrew (hog manager), heeft ons de keuken laten zien. Ook de enorme koeling en de opslagruimte voor de kruiden. Kruiden worden niet bewaard in een potje, maar in grote emmers. Dat moet ook wel, want er leven nu 135 mensen in deze Colony. Ze staan op het punt van splitsen, ze hebben al een stuk grond gekocht waar ze al bezig zijn met het verbouwen van het land. Als de Colony namelijk te groot wordt (meer dan 180 mensen), dan zijn ze genoodzaakt te splitsen. De ene helft van de Colony blijft, en de andere helft moet naar de andere plek verhuizen. We hebben van alles meegekregen: eieren, vers gebakken broodjes, gebreide pantoffels en frambozenjam. Ook heb ik een cadeau gekocht voor de baby van Réjean en Stephanie (verwachten in september een baby), het zijn zelfgemaakte leren schoentjes. Deze ga ik ze geven vlak voordat ik ga, een uniek cadeau. Ook heb ik wat gekregen van John (sales manager Topigs Norsvin) en heb ik wat voor mijn moeder gekocht. Aangezien het een verrassing is voor haar, kan ik jullie hier daarover ook nog niks vertellen. Naomi was in ieder geval erg blij met mijn cash geld, want dat kan ze zelf houden. Het wordt eigenlijk een beetje ‘onder de tafel geschoven’, omdat ze geen eigen bezittingen mogen hebben. De ervaringen die ik daar heb opgedaan zijn moeilijk allemaal te omschrijven, maar het was uniek om een bezoek te brengen aan een totaal andere levensstijl.
Daarna zijn we ergens verderop nog naar een Cattle Auction Sale geweest. Daar wordt vee verkocht, en gaat het er net zo aan toe als bij "Storage Wars".

Op zaterdag zijn we gaan schaatsen op de Red River in Winnipeg. Het was gezellig druk want we gingen met Denis, Rita, Sarah (studente vanuit België, gezellige meid!), Andre en Sarah met de kinderen (Zachary en Brianna), Pam en Albert met hun zoon Gilbert en de broer van Pam. Het is de langste natuurlijke ijsbaan ter wereld. Waarschijnlijk is dit weekend het laatste weekend dat ze open zijn, aangezien de temperaturen hier volgende week in de plus komen. Gisteren was het ook boven nul met een zonnetje. Ik ben namelijk lichtelijk gekleurd gisteren. Mijn voeten voel ik niet heel erg, wat me reuze meevalt aangezien we 12 km geschaatst hebben. Na het schaatsen hebben we nog de winkels bekeken in The Forks Market en zijn we uit eten gegaan bij de Old Spaghetti Factory. Iedereen was goed gaar van de hele dag buiten zijn, dus ik ben ook als een blok in slaap gevallen.

En we hebben hier nu zomertijd, dat is dus ook een verschil met Nederland. Jullie krijgen pas over drie weken zomertijd!

Zo, het is wel weer genoeg voor nu. Foto’s die ik heb bijgevoegd zijn van granola maken, en van mijn haar.


  • 08 Maart 2015 - 19:32

    Marry:

    Ik ben toch zo nieuwsgierig maar ook wel geduldig hoor.
    Moet toch wachten zit niets anders op.
    We tellen af hoor naar 2 april.

    Knuffels mama.

  • 08 Maart 2015 - 19:51

    Ron En Marianne:

    Geniet nog van je laatste paar weken daar, leuk om elke keer de verhalen te lezen

    Groet Ron en Marianne

  • 09 Maart 2015 - 10:44

    Yvonne:

    Hoi Sas
    je moeder is super nieuwsgierig hoor kwam vanmorgen op kantoor binnen en ze had het er meteen over leuk dat je even terug in de tijd bent gegaan bij de Hutterite Colony dat zou vast een hele belevenis geweest zijn jammer dat je daar geen foto van gemaakt heb speciaal voor mij als fan van de serie haha nou t wordt voor jou evenals voor je ouders aftellen ook wel weer leuk om terug naar nederland te gaan denk ik en nu maar hopen dat ze een van de biggetjes naar jou noemen haha zou wel grappig zijn nou meid geniet van je zomertijd hoe koud dat ook mag zijn groetjes yvonne

  • 13 Maart 2015 - 16:16

    Linda V Cuylenborg:

    o wat is mams nieuwsgierig heb je ook wat voor paps het gaat nu wel opschieten he voordat je het weet zijn ze er en dan nog maar 3 weken en dan ook steven blij maken nou geniet nog maar fijn


    gr van ons

  • 18 Maart 2015 - 19:07

    Leonie:

    hai Sascha! Ik heb zojuist genoten van je verslagen, ik liep nl heel erg achter....;-)) Heerlijk wat een enthousiasme en wat maak je veel leuke, boeiende en bijzondere dingen mee, super! De hele fam had al gezegd dat je zo enthousiast vertelde en schreef. Onlangs was Steven bij ons om San te "testen". Eerst gezellig geluncht, daarna heeft hij met haar gewerkt, waar ze al dagen naar uitkeek! Ze heeft hem vervolgens geclaimed voor verven, knutselen, etc etc. San zegt zelf al eerst een beetje spannend te vinden, daarna is het stoeien en aan een stuk met hem kletsen! Steef is ook blijven eten zodat hij ook de rest van ons gezinntje nog gezellig zag. Het was een leuke dag met je mannetje! Kun je nu ook zelf granola maken? We zijn er nl na al je verhalen wel heel; nieuwsgierig naar!! Wat leuk ook dat je zo'n ijshockeyfan bent geworden, volgens Steven zag dit al in de familie? Nou joh, nog heel veel plezier en succes met je werk, studie/onderzoek daar! Groetjes van ons allemaal, Leonie

  • 23 Maart 2015 - 11:48

    Arjan De Kuiper:

    Leuk om je verhalen te lezen Sascha! Steven is vorige week een middag bij ons geweest, heel gezellig. Hij heeft Sandria's tekenvaardigheden getest. Ze vond het heel gezellig met neef Steef!
    Veel plezier verder, maar dat zal wel lukken. Zeker nu je ouders binnenkort komen, en je met hen Canada verder gaat bekijken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 2754

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 22 April 2015

Canada!

Landen bezocht: