2015 - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu 2015 - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu

2015

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

04 Januari 2015 | Canada, Steinbach

Lieve blogvolgers,
Allereerst wens ik jullie ook nog een gelukkig en gezond 2015 toe. Het is al weer een tijd geleden dat ik wat op de blog heb geschreven, maar ik heb het ook ontzettend druk. Ik vind het elke keer weer leuk om jullie reacties te lezen :).

Op de maandag en dinsdag van de twee weken kerstvakantie heb ik nog mijn data verzameld op de boerderij. De rest van de week heb ik vrij genomen, aangezien zowel de universiteit als het kantoor dicht waren in de vakantie.

Op de dag van Kerstavond hadden we eerst een grote familiebijeenkomst, met de familie van Denis kant. Weer ontzettend veel nieuwe mensen ontmoet, aangezien ze beiden een grote familie hebben. Iedere familie nam een gerecht mee: gehaktballetjes, kalkoen, salade, kaas, aardappelpuree, etc. Zo ontstond er dus een buffet, waar je lekker van kon smikkelen. Traditioneel eten ze daar ‘meat pie’, wat gewoon heel simpel gehakt is met bladerdeeg. Nadat ik het op had, werd me verteld dat ik er ketchup op had moeten doen. Dat heb ik natuurlijk de rest van de dagen zeker gedaan. Na deze familiebijeenkomst door naar de volgende (ja.. het is nog steeds dezelfde dag). Dit was bij de ouders van Rita met de hele familie (48 mensen). Gelukkig kende ik daar al veel gezichten en namen, dus dat scheelde weer. Daar heb ik onverwachts cadeaus gekregen van de hele familie en van Claude, de broer van Rita. Ik heb nu kerstboomversiersels, kaars, Canada sjaal, Canada wanten, Canada muts en een kerstpen. Waarschijnlijk vergeet ik nu ook nog wat. Daarna hebben we een spel gedaan waarbij je een cadeau uit het midden kon kiezen. Deze moest je of uitpakken, of je kon een cadeau stelen bij iemand die al iets uitgepakt had. Aangezien ik vrij laat was, had ik mijn oog al laten vallen op een warme grijze deken met een cadeaukaart (Canadian Tire). Aangezien dat ik de tweede persoon was die dat cadeau ging stelen, was het cadeau voor mij! (Na twee keer stelen wordt het cadeau ‘bevroren’). Daarna weer gegeten en gezellig gepraat.

De volgende dag (25 december) werd er Kerst gevierd hier thuis met de ooms en tantes van de familie. Ook hier nam iedereen een deel van het eten mee. Ook hier heb ik een traditioneel gerecht geproefd: ‘head cheese’. En nee het is geen kaas, maar het is varkenshoofd. Niet smerig, maar ook niet voor herhaling vatbaar. Maar ik heb het tenminste geproefd ;). Ook hier hadden we weer een soortgelijk spel met cadeaus. Aangezien ik bij dit spel als eerste was, mag je ook als laatste nog een cadeau uitkiezen. Dit betekende dus dat ik uit alle cadeaus kon kiezen. Ik heb voor een bamboe kookboekstandaard gekozen, met een receptenboek gemaakt door de ‘Gagnon familie’ (dat is achternaam van deze familie).

Op tweede Kerstdag zijn we eerst op bezoek gegaan bij de neef van Denis, die met zijn vrouw en twee kinderen in Winnipeg woont. Daar hebben we wat gedronken en wat snacks gegeten, en natuurlijk hockey gekeken. Aan het eind van de middag door naar andere familie, waar wij gegeten hebben en wéér hockey gekeken hebben. Gelukkig vind ik het echt een hele leuke sport!

Derde Kerstdag hebben we gevierd met hun kinderen. Ook hier ben ik weer verwend: Jets trui en sjaal, hockey wanten, cadeaukaart bios en Subway. Was uiteraard heel gezellig.

Op zaterdag weer soep gegeten, nadat we gebeld waren waar we bleven. Door de vakantie waren we namelijk alle drie vergeten dat het zaterdag was. Op zondag ben ik met Claude (broer van Rita) naar de nieuwste Hobbitfilm gegaan en hebben we daar een pizza gegeten bij de pizzahut. Nadat ik terugkwam nog een gezellige avond gehad met Pam en Albert, en Mona en Gilbert. Dat zijn vrienden van Rita en Denis. Daar heb ik ze veel uitgelegd over typisch Nederlandse tradities (sinterklaas, hutspot, rookworst) en hebben ze allemaal een stroopwafel gegeten. Albert gaat op zoek naar rookworst in Winnipeg, zodat ik voor hun hutspot kan maken.

Op Oudejaarsdag ben ik naar ijshockey gegaan. Het zijn de Winnipeg Jets, kortweg de Jets! Ze speelden tegen de New York Islanders, een goede tegenstander in de NHL. Ik heb echt ontzettend genoten van de sfeer rondom de wedstrijd. We hadden een helm gekocht met popcorn voor 10 dollar, en deze kon je elke keer gratis laten bijvullen. De wedstrijd is 3 x 20 minuten, maar je zit er minstens drie uur. Dit komt omdat er veel commercials zijn op televisie, waardoor de wedstrijd dus 9 keer per wedstrijd stil ligt. Ze spelen ook zuivere speeltijd, dit betekent dat elke keer als er wat gebeurt de tijd wordt stilgezet, en pas weer wordt hervat als ook het spel verder gaat. Helaas hebben we verloren met 2-5. Laatste goal was geflatteerd aangezien ze zonder goalie speelden. Dit wordt gedaan om een goal te forceren, omdat je dan met zes veldspelers bent. GO JETS GO!
Oudejaarsavond verder gevierd bij wat familie, wat heel gezellig was. Allemaal natuurlijk heel verbaasd dat je eigenlijk drie keer zoent in Nederland.

Nieuwjaarsdag weer een familiebijeenkomst. De lokale ijshal was daarvoor afgehuurd. Eerst dus wat geschaatst en daarna gegeten, gepraat, spelletjes gedaan. Ik heb tot nu toe twee nieuwe spellen geleerd en twee keer gewonnen, je kan je wel voorstellen dat iedereen stinkend jaloers is ;).

Op vrijdag hadden we een feest bij Joe (hij is van origine Nederlands), en zijn vrouw. Daar was er een huiskamerconcert. Naarmate de avond vorderde, en iedereen dus meer alcohol had gedronken, werd er luid meegezongen met voor hun bekende Country nummers. Ook werd er veel gedanst en heb ik gewoon ontzettend gelachen om iedereen. Nadat er wel 30 keer het laatste nummer werd gespeeld, gingen we om kwart voor vier naar huis.

Zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen lezen heb ik een ontzettend drukke, maar vooral leuke kerstvakantie gehad. Komende vrijdag heb ik een leuk cadeau voor mijn verjaardag in het vooruitzicht, maar daar zal ik jullie volgende keer meer over vertellen.

Liefs,
Sascha

  • 04 Januari 2015 - 19:16

    Marry:

    Hebben we App contact en Skype lees ik toch weer dingen die ik nog niet wist.
    Hartstikke leuk hoor lieverd.

    Groetjes Mamma.

  • 05 Januari 2015 - 18:42

    Hester:

    Klinkt hartstikke leuk Sas, fijn dat je het zo naar je zin hebt!

  • 07 Januari 2015 - 20:31

    Corine:

    Ha Sascha,

    Ik ontdek nog een nieuw talent bij je, wat schrijf je leuk!
    Met plezier lezen we jouw blogs.
    Het is raar, we hebben ons geabonneerd op jouw blog maar krijgen geen melding als je iets geplaatst hebt. We ontdekten daarom vandaag pas dat er weer een nieuwe blog van je is.
    En jeetje, wat een drukke agenda had je tijdens de feestdagen met al die familiebezoeken en zoveel mensen! Dat zal best wennen en vermoeiend zijn, maar uiteraard ook heel gezellig.
    Enne, ze laten je toch niet winnen hè, bij de spelletjes? Om met van Gaal te spreken: ben jij nou zo slim of zijn zij zo dom?

  • 07 Januari 2015 - 20:36

    Corine:

    Blijkbaar schrijf ik teveel tekens in mijn reacties, want ook nu is weer een deel weggevallen!
    Hierbij dus nog even de rest.

    Je hebt het echt getroffen hoor, met de familie waar je bent. Zulke hartelijke mensen.

    De vakantie zit er inmiddels op, dus het is waarschijnlijk even gedaan met socializen. Succes en veel plezier met je werk.
    We laten ons graag weer door je volgende blog verrassen!

    Liefs, Kees en Corine

  • 09 Januari 2015 - 17:32

    Nanneke De Kuiper:

    lieve Sascha, ik werd helemaal vrolijk van het lezen van je ervaringen. Zat je verhaal met een big smile te lezen! Echt fijn voor je dat je er zo goed bent opgevangen en het zowel 'thuis' als bij je onderzoek prima gaat. Heel veel succes en plezier weer de komende periode!
    Liefs Nanneke

  • 11 Januari 2015 - 10:45

    Diana Haneveld:

    Hoi Sas,

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Als ik je verhalen zo lees, gaat het allemaal goed daar! Leuk hoor!
    Ga je daar je verjaardag nog vieren?
    Fijne dag! Liefs van ons allemaal!

  • 11 Januari 2015 - 11:15

    Ron En Marianne:

    Hoi Sascha

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!

    Goed/Leuk om te lezen daar je het goed naar je zin hebt.
    Succes met je onderzoek

    Groet

    Ron en Marianne

  • 11 Januari 2015 - 16:08

    Corine:

    Gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een onvergetelijke dag van! Kees, Corine, Michelle, Tim en Rachelle X

  • 11 Januari 2015 - 21:55

    Marry:

    Nou ja zie ik ineens ook foto'staat staan.
    Hartstikke leuk.
    Nog een fijne en leuke verjaardag lieverd.
    Wel je koudste tot nu toe.
    Knuffels Mamma en Pappa.

  • 12 Januari 2015 - 00:14

    Carel Van Der Meij:

    Beste Sascha,

    Ook langs deze weg nog eens gefeliciteerd met je verjaardag. Kon iemand nog een cadeau voor je verjaardag bedenken na al je kerstcadeaus? Het missen van Sinterklaas heb je in ieder geval stevig ingehaald. Fijn dat je zulke leuke dagen rond Kerst hebt gehad. Het gewone leven is intussen al weer lang begonnen. Succes met je onderzoek en heel veel groeten, Carel en Gerie.

  • 12 Januari 2015 - 13:23

    Yvonne Van Kooperen:

    Hoi Sas
    nog gefeliciteerd met je verjaardag ik denk wel dat je ondanks alles een leuke verjaardag hebt gehad
    ik weet wel zeker dat wanneer jij weer terug komt naar nederland hier alles saai is want wat onderneem jij veel en wat voor leuke dingen maak jij meer het is goed dat je slank bent anders zou je tonnetje rond terug komen met al dat eten
    zag ook op de foto s veel sneeuw waar wij op hopen dat hebben jullie
    nou nog veel plezier en tot het volgend reisverslag groetjes Yvonne

  • 13 Januari 2015 - 10:53

    Sandra Julsing:

    Alsnog van harte gefeliciteerd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 2751

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 22 April 2015

Canada!

Landen bezocht: