Bijna kerst - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu Bijna kerst - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu

Bijna kerst

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

21 December 2014 | Canada, Steinbach

Hoi,
Hier weer een berichtje vanuit La Broquerie. Deze week ben ik drie dagen op de boerderij geweest, 1 dag op de University of Manitoba en 1 dag op kantoor.

Op de boerderij houd ik me bezig met een voortplantingsonderzoek met varkens. Voor dit onderzoek gebruik ik een echoapparaat om te kijken naar de eierstokken. Een erg leuk onderzoek, waarbij ik dus zelf bezig ben om mijn data te verzamelen. Gelukkig ben ik niet de enige vrouw op het bedrijf, naast mij werken er nog twee andere vrouwen. Ik heb tot nu toe goed met iedereen gelachen daar, het zijn leuke en vrolijke werknemers. Vooral de stroopwafels vielen in de smaak, ik liet ze eventjes hun stroopwafel opwarmen in de magnetron en ze zaten allemaal te smikkelen. Waarom ik maar één pakje had meegenomen vroegen ze.. ;)

Verder heb ik dinsdag een kerstlunch gehad op de Universiteit. Dit was een goede en leuke manier om daar meer mensen te leren kennen. Er was erg veel eten, iedereen had wat meegenomen. Het valt me op dat je aan de ene kant heel informeel omgaat met de professoren (door met ze uit lunchen te gaan), maar aan de andere kant worden ze door studenten met hun titel aangesproken. Dat is toch echt anders dan in Wageningen.

Vrijdag ben ik op kantoor geweest, waar ik aan mijn literatuuronderzoek werk voor mijn scriptie. Later is de bedoeling dat ik ook wat boerderijen van klanten van hun ga bezoeken. Ook bijvoorbeeld boerderijen van The Hutterites. Misschien kennen jullie het programma van TLC van de Amish? Je merkt dat dit invloed heeft op het gebied waar ik me in bevind. Het kantoor en de Universiteit bevinden zich beiden in Winnipeg, wat vanuit huis ongeveer een uur rijden is. In plaats van de fileupdates op de radio in Nederland, hebben ze hier weerupdates. Files op de snelweg ben ik nog niet tegengekomen. Ik heb alleen in Winnipeg even in de file gestaan, maar dat is ook een grote stad en het weer was slecht vrijdag.

Tussendoor ben ik nog wat gaan winkelen in Steinbach, een kleine stad op zo’n vijftien minuten rijden. Hier heb je alle grote supermarkten. Serieus.. wat heb je aan een kilo zak chips? Een geluk dat ik geen alcohol drink, want een krat bier is hier erg duur. Nog een grappig anekdote is dat ik ging tanken. Ik wilde net mijn tankdop openmaken toen er een meneer de slang pakte en voor mij begon te tanken. Ik stond daar nogal verbaasd te kijken, waarop hij antwoordde dat ik beter even binnen kon wachten voor de kou. Een bemande pomp waar iemand voor je tankt, dat verwacht je ook niet. Auto rijdt gelukkig nog als een zonnetje.

Op zaterdag is het soepdag bij de ouders van Rita, en daar eten we dan als lunch met alle broers en zussen. Vandaag de kerstcadeaus voor Rita en Denis ingepakt. Ze krijgen een Hollands pakketje met: 4 koppen met Delfts Blauw motief en een beschuitblik, stroopwafels, hagelslag, sleutelhanger klompjes en twee zakken drop. Ben benieuwd wat ze er van vinden, maar ik weet zeker dat het in goede aarde gaat vallen. Verder nog een gezellige vrijdagavond gehad bij vrienden van de familie waar ik verblijf. Daar hebben we een cadeauspel gedaan, waar ik eindigde met fantastisch leuke kerstsokken, zeep en chocolade. Daarna nog Christmas Pictionary gedaan, en vooral ontzettend gelachen om iedereen tijdens het spel.

Ik wil jullie bij deze bedanken voor alle reacties op mijn vorige blog. Het doet me erg goed om te horen dat jullie zo geïnteresseerd zijn in mijn ervaringen in Canada. Ik wens jullie bij deze allemaal alvast een hele goede Kerstmis! Enjoy and have fun :)

  • 21 December 2014 - 22:39

    Yvonne Van Kooperen:

    Hoi Sas
    geweldig verslag weer nou ron en marry weten wat hun te doen staat een koffer vol stroopwafels mee smokkelen moet lukken met die twee
    verder ben ik heel erg fan geweest van de hutterites elke vrijdag avond laat werd het uitgezonden ik ging er nog eens vroeger weg voor bij een verjaardag ga jij nou eens uitzoeken of het er echt zo ouderwets aan toe gaat alles zelf maken en dan die ouderwetse kleren maar wel quads dat is dan weer te modern
    verder is het wel leuk dat je verteld wat je onderzoekt want dat was toch voor mij een beetje een raadsel ja jij met die varkens dat zat er al vroeg in hier bij de kinderboerderij
    mocht jij nou beslissen om daar te gaan wonen dan wil ik graag langs komen en een excursie maken naar de hutterites maak jij nou even een foto als je daar ben en plaats die graag op mijn email ik lig nu al in een deuk
    ik hoop dat je ondanks het gemis van je dierbare een hele leuke kerst hebt het zou wel anders zijn maar ook fantastisch om mee te maken jij als enig kind en dan nu met zo n hele familie om je heen geweldig nou sas de groeten en tot je volgende blog veel liefs vanuit het warme nederland Yvonne

  • 22 December 2014 - 16:49

    Gerard En Linda:

    wat fijn om te horen dat het daar leuk is en zo te horen ook naar je zin hebt en wat je daar allemaal beleefd geweldig nou jij daar ook hele fijne dagen

    liefs van ons 2 xx

  • 24 December 2014 - 17:37

    Corine:

    Leuk om weer van je te lezen Sascha. Lekker dat het zo goed klikt met de familie waar je bent! En die gewonnen kerstsokken zullen goed van pas komen met die kou

  • 24 December 2014 - 17:42

    Corine:

    Bij mijn vorige reactie is blijkbaar een deel weggevallen, dus nog maar even opnieuw...
    Wat een leuke ervaring om naar de Amish te gaan, ben benieuwd of de leefstijl die jij daar gaat zien overeenkomt met wat we daarvan op tv zien. Ik verheug me al op dat verslag van jou.
    Veel plezier met het geven van de Hollandse kadootjes. Met de stroopwafels scoor je in ieder geval.
    Fijne feestdagen en tot de volgende update. Liefs Kees en Corine

  • 30 December 2014 - 15:53

    Naomi:

    Heee Sas! Goed om te horen dat het allemaal goed gaat! Ik heb je blogs nu allebei gelezen en erg gelachen om je avontuur op Schiphol en bij het pompstation :). En ook al hard aan het werk zie ik, toe maar! Veel succes met je literatuuronderzoek maar natuurlijk vooral met het verzamelen van data! Ben benieuwd hoe het allemaal gaat dus ik zal je blogs zeker blijven lezen. Liefs Naomi.

  • 01 Januari 2015 - 00:18

    Sandra Julsing:

    Hoi Sascha,
    Een heel goed,gelukkig en gezond 2015.
    X Sandra.

  • 01 Januari 2015 - 20:27

    Bernadette Julsing:

    Hoi Sascha,
    Alseerste wensen wij je een heel fijn 2015.
    Wat ontzettend leuk dat wij je belevenissen via je blog kunnen volgen.
    Wat fijn dat je het, zoals wij lezen zo naar je zin hebt, leuk voor je.
    Je bent al echt een lid van de familie daar.
    Veel succes met je studie en je verblijf in Canada.
    lieve groetjes van ons
    Bernadette

  • 03 Januari 2015 - 13:22

    Corine:

    Hoi Sascha, we hopen dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad en wensen je het allerbeste voor 2015 met veel mooie ervaringen in Canada. Groetjes, Kees, Corine, Michelle, Tim en Rachelle X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 2749

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 22 April 2015

Canada!

Landen bezocht: