Eerste indruk - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu Eerste indruk - Reisverslag uit Steinbach, Canada van Sascha Smits - WaarBenJij.nu

Eerste indruk

Door: Sascha

Blijf op de hoogte en volg Sascha

14 December 2014 | Canada, Steinbach

Hoi blog-volgertjes,

Hierbij mijn eerste bericht vanuit het 'warme' Canada. Het is op dit moment 1 graden (boven nul), en zelfs de sneeuw begint al goed te smelten. De Canadezen die ik spreek zeggen dat dit eigenlijk niet normaal is. Vorig jaar rond deze tijd was het -30..
Dit is voor mij natuurlijk wel de ideale manier om goed te acclimatiseren.

Mijn reis begon met wat gedoe op Schiphol: Mevrouw, heeft u een visum voor Amerika? Ik natuurlijk neeee, alleen een ESTA, want ik ben op doorreis. Maar de man voor de douane begon toch al aardig te twijfelen of ik de reis mocht maken. Na tien minuten in de stress te hebben gezeten kwam deze meneer terug met een hoge pief, en werd excuses aangeboden voor het ongemak. Ik kon mijn reis beginnen! De lange vlucht (bijna 9 uur) naar Minneapolis kon beginnen. Mijn buurman was een meneer uit Dubai, die ook toevallig naar Winnipeg moest. Hij vertelde allerlei verhalen, hij was een dokter, 37, en verdiende zoveel dat hij niet hoefde te werken. Ook hebben we heeeeel veel potjes patience gespeeld. Voor mij was deze vlucht al een ervaring op zich. Met al het eten dat je krijgt, zelfs voor mij veel..

Toen we aankwamen in Minneapolis naar immigratie, koffer ophalen, koffer dumpen, door de douane en naar de gate. Druk druk, maar uiteindelijk de overstap ruim op tijd gehaald. Na een vlucht van minder dan een uur kwam ik aan in Winnipeg.

De eerste twee dagen heb ik doorgebracht in het hotel dat voor mij geregeld was door het bedrijf waarvoor ik mijn afstudeerscriptie doe. Mensen waren ontzettend vriendelijk en behulpzaam daar.

Op donderdag op het bedrijf doorgebracht, en mijn auto opgehaald. Een Hyundai Elantra, voor mij een hele grote auto. Maar voor de Canadezen hier maar een kleine rotauto ;). Er rijden veel mensen in een Dodge etc. Maar de auto is nog nieuw (12000 km) en heeft natuurlijk stoelverwarming. Geen overbodige luxe in de winter hier. Ik heb namelijk echt al heel vaak gehoord dat de winter van vorig jaar de slechtste was in heel lange tijd, met een temperatuur van MIN VIJFTIG!

Op vrijdag naar de Universiteit geweest in de ochtend. Ook daar erg aardig en behulpzaam. Maar ook mijn eerste boete ooit. Was er eentje voor parkeren, maar wordt kwijtgescholden door de Universiteitspolitie. Was namelijk de fout van secretariaat (verkeerde gastpas), dus gelukkig toch geen boete. Zou niet zo mooi zijn om zo te beginnen. Eind van de middag richting mijn gastfamilie. Zij leven in La Broquerie, een relatief klein dorpje waar zowel Frans als Engels wordt gepraat.

Het is een mooi, zelfgemaakt huis waarin ik verblijf. Denis, is namelijk timmerman van beroep en heeft het huis zelf getimmerd. Na binnenkomst zijn we uit eten gegaan en heb ik de eerste familie al ontmoet. Denis en Rita hebben namelijk een enorm grote familie. Ook zaterdag een drukke dag gehad met bezoek aan hun kleinkinderen in de ochtend, soep eten bij de ouders van Rita in de middag, een bezoek aan de mall en supermarkt in Steinbach, en 's avonds een Christmas Party met een miniconcert bij iemand thuis.

Overal wordt de hele dag gesproken over ijshockey, ijshockey en nog eens ijshockey. Ik raak daarin al inmiddels ingeburgerd.. en nog leuker ik ga 31 december naar Winnipeg Jets!!! Nu al ontzettend veel zin in.

Gisteren dus een Christmas Party gehad. Dit was in een prachtig huis, midden in het bos (echt niet te vinden als je het niet weet). Het hele huis was gemaakt van boomstammen, zonder bast. Ook het hele interieur was zelf in elkaar getimmerd. Echt prachtig. De mensen hier zijn zo ontzettend vriendelijk, attent en behulpzaam. Het is echt een andere mentaliteit dan back at home. Er waren daar kinderen die kerstliedjes en popmuziek zongen, en gewoon gezellig samen zijn met de mensen die daar zijn. Iedereen is geïnteresseerd in wie je bent, en wat je hier doet. Ben al weer uitgenodigd door meerdere mensen om op visite te komen. Echt zo ontzettend leuk. Ik ben hier pas vier dagen, maar ik voel me echt ontzettend welkom!

Ik ga proberen volgend weekend weer wat op mijn blog te zetten.
So far, so good.

  • 14 December 2014 - 21:40

    Carel Van Der Meij:

    Zal je zien dat het na de koudste winter in jaren nu de warmste winter in jaren wordt! Leuk dat mensen zo aardig en behulpzaam zijn. Is het scan apparaat al aangekomen? Je werd zelf al bijna niet doorgelaten, dus met dat apparaat onder je arm was het helemaal een ramp geworden. Gelukkig maar dat het apart verstuurd wordt. Al een winterjas gekocht, of wacht je tot het gaat vriezen? Veel plezier en succes met alles wat je onderneemt daar, groeten, Carel.

  • 15 December 2014 - 09:03

    Yvonne:

    Hoi Sas
    natuurlijk attent gemaakt door je moeder dat je 1e blog er inmiddels was leuk om te lezen en je te volgen jij wil straks niet meer terug als je het zo naar je zin hebt haha
    zou ik dan je moeder ook daarheen sturen of alleen met vakantie?
    nou ik blijf je volgen en je verhalen lezen
    tot volgende keer dan heb je waarschijnlijk ook al gewerkt dus weer een nieuwe ervaring
    groetjesssssssssss yvonne

  • 15 December 2014 - 10:56

    Nanneke De Kuiper:

    Hai Sascha, leuk om te lezen hoe je reis verliep, en je eerste dagen in Canada. Fijn dat je je zo welkom voelt, en zo te lezen wordt het geen lonely Christmas alleen op een kamertje, maar tussen vele vriendelijke mensen. Wat eten ze daar zoal, grote stukken vlees?
    Veel succes en plezier met alles, liefs Nanneke

  • 15 December 2014 - 22:30

    Corine:

    Ha Sascha, dat gedoe over een visum zal best even spannend geweest zijn op het vliegveld! Gelukkig dat het verder allemaal goed verliep en dat je dit probleem niet in Amerika had, want dan is het allemaal nog een beetje spannender. Leuk dat iedereen zo hartelijk is, dat maakt het toch wat makkelijker. Leuk om jouw ervaringen te lezen, we kijken uit naar het volgende verslag! Veel plezier en succes! Corine En Kees X

  • 17 December 2014 - 12:43

    Sandra Julsing:

    Hoi Sascha,

    Wat leuk om te lezen hoe je eerste dagen zijn gegaan. Wat een gedoe op Schiphol zeg, denk je alles goed geregeld te hebben gaat het nog bijna mis. Leuk dat je een gezellig iemand naast je had in het vliegtuig dat maakt de lange reis een stuk aangenamer. Het klinkt allemaal heel gezellig wat je zo beschrijft, leuk dat je zo opgenomen wordt in die familie dat maakt het een stuk makkelijker om je plekje daar te vinden. Je hebt trouwens ook wel mazzel met het weer.Hier is het al een paar dagen nat. Niet koud trouwens morgen kan het 13 gr worden in het zuiden, bizar voor december, maar mij hoor je zeker niet klagen. Ben nl niet zo'n fan van de kou.
    Ik wens je heel veel plezier daar en ben benieuwd wat je in je volgende verslag te vertellen hebt.
    Liefs Sandra.

  • 20 December 2014 - 11:01

    Gerard En Linda V Cuylenborg:

    we hebben met verbazing je verhaal gelezen wat een indrukken we wensen ze jou een hele mooie tijd toe maar dat gaat vast lukken alvast fijne feestdagen

    gerard en linda xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sascha

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 2752

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 22 April 2015

Canada!

Landen bezocht: